‘Wel of niet vaccineren geen kwestie van goed of fout.’ Een gesprek met Kjeld Aij

Paul van Liempt in gesprek met Kjeld Aij , directeur van het Erasmus MC locatie Dijkzigt, over zorg en communicatie. “Weerstand is een symptoom van gebrekkige communicatie.”

Sinds het uitbreken van de coronacrisis staat de zorg volop in de schijnwerpers. Het valt daarbij op dat vooral over de zorg gesproken wordt, maar zelden contact wordt gezocht met de zorgmedewerkers zelf. Als directeur van een ziekenhuis ervaart Kjeld Aij in levenden lijve wat de gemiddelde Nederlander slechts uit de tweede of derde hand verneemt. Zijn boodschap? Het geldende corona-beleid is verworden tot een tunnelvisie. Er is dan ook grote behoefte aan betere communicatie tussen en binnen de diverse zorginstellingen en instituten in Nederland. “Complexiteit kan alleen maar worden overwonnen door meer mensen te betrekken.”

Ondanks het uitstekende werk dat door zorgpersoneel wordt verricht blijven de instituties eromheen vaak te log en verdeeld. “De gezondheidszorg is behoorlijk gefragmenteerd,” aldus Aij. “Wat je ziet is dat de communicatie daardoor ingewikkelder wordt. De echte informatie komt vaak niet op de werkvloer.” Aij pleit dan ook voor het verbeteren van de communicatie in de zorg. Hij ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor zelfkritische leiders. “Leiders zijn doorslaggevend. Die bepalen in grote mate de cultuur, het moraal, en de kwaliteit van zorg.” Hebben we echter niet met een al te bureaucratische wereld van doen, waar geen mens op hervormingen zit te wachten? Aij is hoopvol: “Ik zie dat een ander geluid steeds prominenter wordt.”

BREAKING: Forensisch bewijs laat zien dat de laptop in het midden van NYP-exposé van Hunter Biden was – Daily Mail