Beschaving en ideologie in China en het Westen. Een gesprek met Eric C Hendriks-Kim

Jelle van Baardewijk in gesprek met socioloog en publicist Eric C. Hendriks-Kim over de relatie tussen China en de occident. “Het algemene verschil tussen westerse en Chinese politieke filosofieën is dat Chinezen veel optimistischer zijn over leiders.”

Bijna dertig jaar na het verschijnen van Francis Fukuyamas klassieker ‘The End of History,’ is duidelijk dat China er heel andere toekomstplannen op na houdt dan het zogenaamde vrije westen. Niet een liberale democratie – met een rechtsstaat, een parlement en een vrije markt – maar een nieuw soort politiek model dingt vanuit China naar globale invloed en geldigheid. Chinese intellectuelen noemen dit model Tianxia, wat “alles onder de hemel” betekent.

In het Westen reageert men met afgrijzen op de groei van het ‘totalitaire’ China. Maar hebben wij zoveel te vrezen van de Chinezen als zij moeten vrezen van ons? “Het Westen is ideologisch heel agressief; China mag eigenlijk niet zijn zoals het is.” Socioloog Eric Hendriks-Kim maakt korte metten met de Westerse zelfgenoegzaamheid omtrent de eigen zogenaamde tolerantie. “Chinezen vinden het makkelijker te accepteren dat sommige mensen vóór liberale democratie zijn en anderen niet dan Westerlingen.” Een oriëntatie op het Oosten met Eric C. Hendriks-Kim.