‘Fundamentele koerswijziging onderwijsbeleid noodzakelijk.’ Een gesprek met Jaap Scheerens

Ad Verbrugge in gesprek met Jaap Scheerens, emeritus hoogleraar onderwijsorganisatie en -management, over diens bijdrage aan het rapport ‘Zwartboek.’ “Als we echt iets willen veranderen in het onderwijs moet er naar de lump sum worden gekeken.”

Het gaat niet best met het onderwijs in Nederland. Inmiddels is aangetoond dat de taal- en rekenvaardigheden van groep 8 leerlingen beter zijn dan die van studenten uit de derde klas middelbare school. Zelfs Masterstudenten krijgen soms nog aparte taalvaardigheidsoefeningen. Hoe heeft het zover kunnen komen? Hoogleraar Jaap Scheerens schoof aan bij De Nieuwe Wereld om zijn analyse te delen, waarin vooral de politiek het moet ontgelden: “De politiek geeft geen heldere geluiden.” Scheerens is daarbij kritisch op de progressieve benadering van onderwijs die al sinds de jaren ’20 steeds opnieuw de kop op steekt: “Het onderwijs heeft een reset nodig.” Een nieuwe, oude benadering, met Jaap Scheerens.